čtvrtek 13. srpna 2015

Perseidy

Před několika málo minutami jsem se vrátila domů z nočního pozorování hvězd. Právě dnes, v noci ze středy na čtvrtek měl vyvrcholit meteorický roj Perseidy. Perseidy jsou kometární meteorický roj a poprvé jsem o tomto úkazu slyšela až dnes. Původem Perseid je prach z periodické komety, která se naposledy u Slunce objevila v roce 1992 a znovu ji budou moci spatřit naši pravnuci v roce 2126. Každý rok však se objevuje roj Perseid (vždy mezi 17. červencem a 24. srpnem), což jsou prachové částice, které se střetávají se Zemí a v její atmosféře shoří. A díky tomu my můžeme pozorovat padající hvězdy a každou chvíli si něco hezkého přát. Nejvíce jich právě padá vždy kolem 12. srpna.
V průběhu dnešní půlnoci a 4. hodiny ranní jsme měli vidět 70 meteorů za hodinu. Musím však zklamat všechny přítomné, viděli jsme jich snad kolem desíti a to v rozmezí mezi jedenáctou hodinou až půl jednou ráno, kdy mě zima vyhnala z pozorovacího stanoviště do auta a nakonec únava a potřeba spánku domů. Přesto všechno to stálo za to čekání. Rozestlali jsme si na louce mimo město, uvelebili se do pichlavé trávy a hleděli na nebe poseté hvězdami. I kdyby ani jedna hvězda nespadla, i to stálo za ten noční výlet. A pak se těsně po jedenácté hodině objevila první hvězda. Poté padaly další, některé hodně vzdálené, takže byly vidět jen trochu, jiné byly tak blízko, že za sebou zanechávaly ohnivý, dobře viditelný pás.
Kromě toho, jsme pozorovali Mléčnou dráhu. Pozorovala jsem ji, aniž bych věděla, že je to ona. Až když jsem sedla k internetu a rozhodla se napsat o dnešním nočním výletě, dočetla jsem se, jak zvláštní noc a úkazy jsme na nebi viděli. Bohužel něco po půlnoci se začala k hlavní hvězdě blížit nějaká mlhovina a ačkoliv jsme ještě nějakou chvíli čekali a z okna auta "tlemili" na nebe, žádnou další padající hvězdu jsme nespatřili.
Jen taková drobná rada pro všechny, kteří se příští rok vydají pozorovat Perseidy, či noční oblohu posetou hvězdami, nebo ať už se vydají pozorovat cokoliv. Do auta, batohu, rukou si přibalte prosím pěkně deku a, milé dámy, vy si vezměte aspoň teplé ponožky někde do kabelky, věřte mi, že to na vaší image nic nezmění, navíc se nebudete třást zimou a díky tomu nemusíte přijít o krásný zážitek.
Předpokládám, že když teď sedím naložená ve vaně, v teplé vodě, kde hřeji své promrzlé tlapky, nad mou (našimi) hlavou (hlavami) se to jen hemží padajícími hvězdami, každou minutu spadne jedna a my o to přicházíme... Na příští rok jsem však již připravena a rozhodně si to nenechám ujít, vydržím i do rána...

Žádné komentáře:

Okomentovat