čtvrtek 29. října 2015

Purpurový vrch

Crimson Peak, USA, 2015, 119 min
Horor/Fantasy/Drama
hodnocení: 71 % na ČSFD
mé hodnocení: 53 %
režie: Guillermo del Toro

Tak odkud začít? Asi od toho nejlepšího, co film nabídl. Jak víte, jsem milovníkem barev, líčení, módy, a to taky na celém filmu bylo ze všeho nejlepší. Kostýmy byly vskutku excelentní, za což náleží velké díky Kate Hawleyové (Na hraně zítřka). Její návrhy bych hrozně ráda viděla i na papíře, protože tak propracované detaily jsem dlouho v žádném filmu neshlédla. Vím, že málokterý film dovolí, aby si kostýmní návrháři mohli vyhrát s nápady, které zajisté nosí neustále v hlavě, proto jsem ráda, že existují filmy, v nichž se dokážou excentrické nápady realizovat. Ale tím má chvála skončí. 
Ono, celý film by mohl získat mnohem více pozitivního hodnocení, kdyby... A začneme tím prvním. Kdyby herecké obsazení bylo mnohem více důvěryhodné. Miu Wasikowskou (Edith Cushingová) znám z Alenky v říši divů. Již tam mi přišla trochu nevýrazná - nevím, zdali důvodem bylo, že se zatím neobjevila v roli, v níž by mohla projevit veškerý svůj talent, ale možná je to tím, že její tvář mi přijde nudná. Chybí mi prostě výraz, projev emocí, kterým bych mohla věřit. Zajisté je to krásná mladá žena, ale mě v ní chybí šťáva. A ani v roli Edith Cushingové nebyla nijak přesvědčivá. Ačkoliv hrála roli ženy, jejíž úloha v době, v níž se příběh odehrává, bylo především plnit společenskou roli, a Edith se tomu vzpírá svou vlastní povahou - je spisovatelkou, nekonvenční, nerada se parádí, vyhledává příběhy o duších, je vzdělaná, tak z jejího charakteru to prostě nevyzařovalo. Další hlavní postavu ztvárnil Tom Hiddlestone (známý z role Lokiho filmu Thor). Ano, zpočátku jsem ho ani nepoznala, hrál mnohem více přesvědčivě, než hlavní hrdinka, ovšem ten závěr... Ne, ne, ne!! Pokud herec neumí v závěru umřít (resp. si nevšimne, že je probodnut), pak by neměl hrát, nebo by měli vyhodit režiséra, příp. střihače, když si toho nevšimli, než šel film do kin.
Nejlepší výkon dle mého názoru podala Jessica Chastain. Její proměna byla k neuvěření a hrála tak přesvědčivě, že vynikala nad ostatními postavami. Samozřejmě, až na samotný závěr. Ale ten byl podle mně chybou režiséra, protože to bylo tak ubohé!! Já vím, že horor je krvavý, ale takhle hloupě? Vím, že hlavní hrdinové vždy bojují proti nepřátelům, místo útěku, ale aby boj trval tak dlouho, že téměř celý sál kina křičel: "Tak ji konečně jebni!", tak to o ledasčem vypovídá.
Zápletka nebyla špatná, ocenila jsem sice ne příliš originální pointu, ale zaujala mě. A nebyla jsem sama. Kdyby ovšem scénárista a režisér nepolevili a v závěru z toho neudělali krvavý brak, nemuselo hodnocení tak špatně dopadnout. Zároveň nechápu, proč si režisér musel zvolit tak zrůdná strašidla. Byl to gotický horor a v tom duchu se nesl celý příběh, byly ztvárněný výtvarné kostýmy, kulisy, vybráno prostředí, prostě vše odpovídalo danému žánru, tak proč se najednou musely objevit postavy jako vystřižené z nějakého groteskního studijního filmu. Jako kdyby chtěl režisér zanést trochu moderního prvku do jinak historického námětu, ale vůbec, vůbec se mu to nepodařilo. 
Vcelku to nebyla špatná podívaná, nejlepší hororová scéna byla rozdrcení obličeje Edithina otce, také začátek byl skutečně podařený, ovšem potom to sklouzlo do komické grotesky.






Žádné komentáře:

Okomentovat